söndag 8 mars 2009

1 000 år kvar... idag

Sitter just nu och lyssnar till Agenda och samtal om Feminism med Nyamko Sabuno, Karin Olsson och Gudrun Schyman...och såg ett inslag från Ryan Air som får mig att studsa. Vad i hela friden har mannen i fråga för kvinnosyn...jag häpnar och tänker att aldrig mer Ryan Air...Avslöjande kan jag konstatera.

Sedan kan jag inte låta bli att förvåna mig över Nyamkos hållning till feminism..hon är liberal och därmed behöver man inte vara det? Själv läser jag frihetsindex och tänker att detta är inte hela sanningen. Sätter vi på oss genusglasögonen så ser man att bristen på frihet är oerhört mycket större. Flickor, kvinnor har inte samma MR som män och det är inte beroende på att vi är i minoritet. ag kontaterar i likhet med en SvD -artikel för ngt år sedan att om vi inte vågar se strukturerna som fångat oss så kommer det att ta 1000 år till innan vi når jämställdhet - om vi fortsätter som idag. Nog kan vi bättre än så. Frihet är inte för några - frihet är för alla!

Det som vi har svårast att se är det som vi uppfattar som jsälvklart. Vi uppfattar oss som jämställda i Sverige - men vi ser inte att vi också bär vidare på en lång historia av en syn på kvinnor som underordnade. Det finns bara iintegrerat i hela systemet. Våga titta!

Efter Agenda visas nu hur Liberias kvinnor klädde sig i vitt, hur de höjde sina röster för att kräva fred. De var trötta på kriget. De lyckades. Tänker på de kvinnor jag mötte i Belfast och på hur Nordirlands kvinnor också gjorde avgörande skillnad för att få ett slut på de strider som drabbat så många, så länge. Att nu en ny fraktion visat sin blodtörst är illa, men jag utgår ifrån att människorna inte tillåter vapnen att börja tala på nytt. Jag hoppas på kvinnorna även här.

Själv så kommer jag med intresse att följa den Demokratiska Alliansen i Sydafrika och dess ledare Helen Zille. En mycket fascinerande person måste jag säga. Hon styr i Kapstaden och är mycket populär där. Sydafrika går ju till val i april och det blir spännande att följa.

Till sist kan jag bara berätta att jag även idag läst Utrikesbulletinen - ännu inget som säger något om socialdemokratisk utrikespolitik. Börjar kännas mer som Carina Häggs egna blogg!

Inga kommentarer: