lördag 10 juli 2010

Miljöpartiet - det nya förbudspartiet

Lyssnade på språkrören idag. Måst säga att jag väntat mig mer av både Maria och Peter. Blev oerhört trött när också de förvillade sig ut i fotbollshistorien för att bygga upp sitt tal. Kändes väldigt konstlat och nog vrickade Maria tungan när hon skulle få ihop bilderna.

Angreppen på andra partier - inkl mitt eget blev också väldigt märkliga. Sökta. Kände mig bara förvånad över hur obvekväm Maria verkade vara i den roll hon hade på Almedalens scen. Peter kändes mer hemtam, men vad ville de egentligen säga? Så lite som möjligt för att inte störa samarbetet?

Sedan förstod jag att de avlossat sitt utspel på presskonferensen före talet och att det möttes av många frågor. Kan förstå det. Detta att förbjuda externa köpcentra under fem år känns som magstarkt. Ska det vara receptet för att nå grönare städer? Ska det sedan motsvaras av ett inner-city-tvång? Eller blir det max-tak på affärernas storlek - inga gallerior?

Sedan tänker jag på städernas tillväxt - hur det som är externt en dag är mer av delcentrum i staden som växt vidare kring köpcentrat. Mer städer som Visby - men det är väl just en stad som visar att man flyttat köpcentra utanför murarna och staden med tiden omringt dem.

MP-förslaget bygger på åsikten att stadskärnor ska utarmas av externcentra, men mot det står undersökningar som visar att dessa centra istället kan förstärka city-handeln genom att attrahera nya kunder. Handlar det om att man vill minska bilåkandet - då kan man bygga ut kollektivtrafik. Handlar det om att minska konsumtion eller tillväxt mer än om gröna städer? Jag känner igen spåren från min hemstad Södertälje. Här har Miljöpartiet sökt stoppa externcentra men fått med sig de rödgröna på att styra planeringen så att man inte kan få köpa matvaror intill Plantagen m fl butiker. Matbutikerna får etableras på annat ställe, separera mera. Effekten av detta blir då att man får åka runt lite mer när man ska handla. Grönare städer...? Lika obegripligt som detta fem-åriga förbud. Men det är väl vad man får vänta sig av vänsterkartellen. MP är på väg att bli det nya förbudspartiet. Stoppa, förbjud, hindra, fördyra...reglera.

Inga kommentarer: