tisdag 27 juli 2010

Jämtin(s) märkliga jobbaffischer #val2010

Nu har socialdemokraterna affischerat på sta´n. Fler som söker jobb eller fler jobb att söka? Vilken fråga tänker jag. Vad är det för problem hon vill adressera. Nu blir jag nyfiken på det fintstilta. Det som man inte ser från bilen när man kör förbi. Mitt svar på deras fråga är ju både och. Ser gärna att fler söker jobb och att det finns fler jobb att söka. Men då måste man göra det lönsmt att arbeta - och göra det värt mödan att starta företag och erbjuda jobb. Är det vad socialdemorterna menar eller?

Så väl hemma går jag in och tittar på det finstilta. Jo där säger hon att det inte hjälper med jobbcoacher om det inte finns jobb att söka och så uppmanas man att läsa hennes visioner på hennes sida på nätet. Bra tänker jag - där ska hon berätta om vad hon ser som problemet - är det om fler söker jobb eller om det finns fler jobb att söka?

Varför skulle jag vara förvånad - när jag går in där läser jag om barn som studsar boll på asfalten i Gaza, om Bajenvinst, om aktieägaruttag i stadshuset, säkrare cykelvägar m m m m. Så då letar jag vidare - men hittar jag något svar? Nej. Visionen som skulle ge svaret på frågan verkar helt bortblåst.

Tänker att det saknats kontakt mellan den som gjort affischernas text och Jämtin. Hon är inte updated. Men så tänker jag en gång till och inser att det nog är så det är - visionerna saknas både för Stockholm och resten av landet. Läste något annat inlägg och då fanns det vanliga mantrat - som många tror är framtiden - att politikerna fixar jobben. I det inlägget skulle det anställas i skolan, barnomsorgen o s v - alla områden där privata alternativ ska bort om grönvänstern får som de vill. Då blir det poltiker som anställer, som finansierar via högre skatter vilket Ohly är förste banérförare för. 150 miljarder ville de ju satsa inför förra valet. Nu lovar man brett men finansierar tyst - åtminstone över valet. Om Ohlyckan skulle vara framme så lär det bli andra bullar efter valet.

För min del ser jag gärna att fler söker jobb, att fler väljer att byta jobb, söker förbättra sitt liv och förverkliga sina drömmar. Jag öppnar gärna upp arbetsmarknaden så det blir lättare att söka och välja olika aktörer till hälp - typ jobbpeng. För min del ökar jag gärna tryggheten initialt för den enskilde så att man vågar välja nytt. Men, avgörande är förstås att vi får fart på företagandet, att fler vågar satsa och vågar anställa. Då finns det också fler jobb att söka, att byta till och att drömma om.

Jag fasar för den gamla östmodellen där stat och kommun anställer, där den privata marknaden förtvinar och därmed också framtida möjligheter. När socialdemokraterna talar om nya möjligheter och man synar förslagen blir det mycket som låter som ett eko från något gammalt. Om det finns något jag missat på hennes sida så beklagar jag, men det var då väl undangömt. Jag har verkligen sökt läsa det finstilta.

Inga kommentarer: