tisdag 30 juni 2009

Bra Maud...men tillräckligt?

Nu har jag avnjutit Maud i Almedalen - från köksbordsperspektivet. tyckte det var ett bra tal, hon fångade det frihetliga och gröna perspektivet...men var det tillräckligt? Jag känner inte att det lyfte riktigt, inte fanns den samhällskritik som vi behöver lyfta in i ett sammanhang för att bli tydligare och skarpare. Utmaningen kvarstår, att utmejsla det gröna liberala alternativet. gäller också för mig och idel öra för alla inspel på detta tema. Det måste bli en politik som fungerar i hela landet, som har en stark solidarisk och internationell profil. Lösningen ligger inte i att slå samman partier eller att jaga kändisar - utan att fånga dagen och forma idéer för imorgon.

Men, jag misstänker att det kommer att bli en ny resa om FRA och IPRED - men jag måste säga att den diskussion kört ner i diket. Vi ska driva integriteten, men vi måste sikta framåt till nästa kontrollstation. För min del börjar det bli uppenbart att det finns de som vill att nätet ska vara ett helt laglöst land...men det vill inte jag. Hörde en kille idag som uttalade sig m a a ev Pirate Bay-försäljning att han ville ha hela samhället som Pirate - fritt att ta det man vill. Men, den friheten är snarare kaos och bakåtgång - eller wild vest. Det finns ett gäng pirater där ute som vill se ett piratsamhälle - men det vill jag bekämpa. Oavsett om priaterna härjar här hemma eller i Somalia.

2 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du har helt rätt Kerstin. Många Centerpartister har fortfarande inte glömt bort att FRA nu har rätt att avlyssna alla svenska medborgares privata kommunikation. Du kan kalla det "resa", jag kallar det skrämmande...

Här är lite mer:
En bra vakthund biter inte sin husse!

Hoppas ni i riksdagen lyckas övertyga partiledningen att det inte är liberalt att avlyssna medborgarna. Det är sådant som den Iranska regeringen tycker är "stabiliserande inrikespolitik"...

Moxie sa...

Vi måste inte sikta på nästa kontrollstation. Nästa kontrollstation är efter valet, och då är vi ute ur riksdagen om vi inte genast gör bot och bättring. Det finns fortfarande möjlighet till avbön under galgen, och att kasta FRA och IPRED i papperskorgen.