lördag 25 april 2009

Bra att ANC inte nådde drömgränsen

Har nu sänt iväg gratulationer till Helen Zille och Democratic Alliance för deras framgång i det Sydafrikanska valet. De lyckades vinna hela Kap-provinsen och det framgångsrika arbete som hon varit ledare för i Kapstaden kan nu nå hela provinsen. Det ska bli oerhört spännande och lärorikt att följa hur det arbetet fortskrider. Jag är som sagt väldigt imponerad av hennes politiska resning...

Politisk resning kan komma att behövas i Sdyafrika som står infrö stora utmaningar de kommande åren. Det är med oro jaqg följt sammanräkningen och nu hoppas jag att resultatet visar sig rätt - att ANC inte når över drömgränsen för att kunna ändra konstitutionen. Det vore i sig oerhört befriande. Det går nämligen inte att komma ifrån att man kan hysa vissa tvivel om vart ANC under Zumas ledning tar vägen. Han har uppenbart lätt att ta till historien, att uppamma retorik från förr - och då kan man ju inte undgå att tänka på vart andra ledare med denna framtoning fört sina länder. Och det har inte varit framåt...Om det vore så illa, vilket jag livligt inte hoppas, så skulle ju ANC under ny ledning börja hoppa jämfota över gällande regler. Då väntar tyvärr nog en ökenvandring. För Sydafrikas folk som kämpat så länge och så hårt hoppas jag på något mycket bättre. Sydafrika har cchansen att ta ledningen i Södra Afrika men då på helt andra grunder än gammal retorik och partiromantik. Jag hörde ju en del av det sista när jag var där och smatalade med parlamentariker...De talade och kände stor samhörighet med det kinesiska ledarskapet...Partiet först och partiet främst - långt senare folket.

Inga kommentarer: