fredag 3 februari 2012

Fredag, resolution eller inte..

Själv på kommundagar i Västerås, diskussion om lokala och regionala frågor. Intressant. Men världen utanför Sverige är också intressant. Tänk om vi hade Världsdagar, precis som kommundagar. För denna dag följer jag nyfiket Säkerhetsrådet. Ska det gå att få en resolution till slut? Fredag tänkt beslutsdag, men blir det en urvattnad resolution så måste Ryssland ställas till svars. Jag tror inte att vi som ser mördandet fortsätta kommer att blunda hur länge som helst. Vi har ju ett fönster som öppnades för att stoppa etnisk rensning i Kosovo, att handla i FN-stadgans anda när säkerhetsrådet entydigt hindrades.

Men det är fredag i Syrien och risken för en upptrappning är överhängande. Vi vill inte se ett nytt Hama fr 1982. Jag följer säkerhetsrådet idag, från kommundagarna i Västerås.

Utöver Syrien, noterar jag USA:s Panetta som signalerar snabbare hemtagning från Afghanistan. Kan vara av många skäl. Det måste få återverkningar även för ISAF-insatsen. Mer om detta senare... Men jag misstänker att när NATO möts så funderar de även kring Iran och Israeliska signaler på nytt om attack mot Iran. Detta kommer nu samtidigt som IAEA: s mission återkom med positiva signaler och ska göra nya besök inför deras styrelsemöte den 5 mars. Den IAEA-rapport som väckte uppmärksamhet nyligen var inte så alarmistisk som den beskrevs. Innebär inte å andra sidan att läget är under kontroll. Men finns nog skäl att hålla huvudet extra kallt just nu och inte låta oss dras in i något på rädslans grund.

I dagens tidiga spaning noterade jag också att Libanontribunalen nu säger att man ska dra igång domstolsprocessen mot de åtalade men frånvarande Haririmördarna. Det är mycket intressant och bra. Straffrihet är inte acceptabelt och genom att välja frånvaro ska man inte kunna kortslutning rättskipning i domstol. Om det blir så återstår gatans domstol, vapen och hämnd. Den vägen bär inte framåt. Sedan inser jag att det är sprängkraft i detta i Libanon. Och här finns en risk för att Syrienstrider spiller över till Libanon. Här finns samma krafter och motkrafter på båda sidorna av gränsen, kryddade lite olika. Men, jag hoppas att en FN-resolution bäddar för att det öppnas andra vägar.

Till sist, imorgon skulle den ryska oppositionen hålla sina stora demonstrationer? De stoppades, men .....nyfiken på vad händer...följer .

Inga kommentarer: