onsdag 29 september 2010

Kvinnors frihet - hotas av fundamentalister???

Känner att jag måste lyfta upp de kvinnor som försöker göra skillnad, som vågar säga enough is enough. Hade för avsikt att titta på lite valsiffror men lyssnade samtidigt allt mer på Korrespondenterna. Det var oerhört intressant - igen.
Jag sitter ju i styrelsen för Svenska Institutet i Alexandria. Försöker på olika sätt få den dialogverksamhet som vi ska främja att lyfta kvinnornas situation. Denna kväll lyfte de upp de religösa fundamentalister som finns både här och där, över hela vår värld. Det som jag under mina tidigare år uppfattade som ett krympande problem har ju de senaste decenniet kommit att snarare växa.

I religionsfrihetens namn, som är viktig att hävda - söker man nu ta allt fler steg in i samhället för att påverka. Och den påverkan handlar inte om att man skall ha rätt till sin tro och att få utöva den. Det handlar om en samhällsyn som lämnat förnuftets väg. Tron handlar om hela livet, om hela samhället och därmed blir den enes frihet den andres tvång.

När nu de ultraortodoxa i Israel inte bara driver konflikter och hotar fredssamtalen, utan uppenbart också lyckats få alltfler busslinjer med åtskillnad mellan var kvinnor och män får sitta - då tror jag inte mina öron. Ortodoxa judar som inte kan se på en kvinna, utan tilltalar via män, som döljer sina ansikten för att slippa se kvinnor. Och samhällets politiska företrädare ser på och verkar acceptera. Är detta verkligen sant?? Uppenbarligen. Det går en ortodox religös våg genom delar av Mellanöstern och den syns också i Israel. Det finns ju så många gemensamma kulturdrag. Men, varianter av denna ortodoxi syns också i USA: kristna höger och här i Europa - även spår hos oss. Det är den patriarkala synen som frodas i ortodoxa eller alltmer fundamentalistiska kretsar. Smittspridning pågår.

Det är hög tid för oss att vakna upp och reagera. Det är uppenbart att det finns kvinnor som både stängs inne och som söker säga ifrån. Här har vi ett tydligt uppdrag att bilda kvinnlig kedja för att stötta de som vågar hävda sin rätt, sin frihet som människa. Vi måste ta debatten mot fundamentalister av alla sorter. Jag vill därför passa på att uppmärksamma på den ortodoxa judiska författarinnan Naomi Ragen som utmanar genom att dra en tydlig red-line. Hon driver sin rätt och hon är tydlig. Läs gärna om hennes kampanj - I´m not sitting at the Back of the Bus här: http://www.naomiragen.com/Columns/I%20Am%20Not%20Sitting%20at%20the%20Back%20of%20the%20Bus.htm.


Jag ska ta med mig detta och funderar på kloka råd om hur jag och vi kan gå vidare - även i dailogarbetet i ME. Om du har tankar så hör gärna av dig. Kvinnor är nyckeln till förändring, för frihet och mänskliga rättigheter för flera - inte färre.

1 kommentar:

Unknown sa...

Så bra skrivet, gör mig lika intresserad och upplyst som bedrövad.