onsdag 15 september 2010

Kläder - ditt val eller statens??

Kan inte låta bli ett kort inlägg om den franska senatens beslut att förbjuda ett klädesplagg på offentlig plats. När vi kampanjar för kvinnors frihet att få välja själva, kritiserar talibanerna för att de tvingar kvinnor att bära burqha när de går ut - så kommer här ett statligt beslut i klädfrågan. Jag måste säga att jag är upprörd.

Det är helt okey att kräva att man visar ansiktet om man jobbar i vården, i kassan eller i skolan - för att ta några exempel. Då handlar det om att man kan identifieras, att de man har kontakt med ska kunna se varandra i ögonen och avläsa ansiktsuttryck. Det handlar om yrkesroller där det krävs öppenhet och tilltro mellan människor.

Men, däremot känner jag mig arg över om staten skulle ange vad jag INTE får ha på mig om jag går på gatorna. Det är oerhört störande. Frankrike har först bestämt sig för att kollektivt utvisa romer och nu förbjuder de ett klädesplagg. Vad blir nästa steg?

Efter detta skulle det inte förvåna mig om den nya "fighten" mellan länder blir att förbjuda olika klädesplagg. Tänk om länder som har muslimsk kultur börjar kräva att alla bär burqha på deras gator och torg. Kommer vi dit som turist ska vi göra detsamma. Frankrike är i vart fall ett land som måste vara tyst om det skulle inträffa. De har ju öppnat dörren för en sådan utveckling. Illa, illa tycker jag.

Inga kommentarer: