tisdag 11 augusti 2009

Om en kvinnlig "Mandela"

Vaknade imorse och hörde nyheten - tre års straffarbete för Aung San Suu Kyi...Jag hickade till. Hur i hela friden tänker den Burmesiska regimen...och därmed domarna? Staffarbete därför att en person simmade över sjön och olovligt tog sig in till henne? Jag trodde att jag inte skulle kunna bli förvånad över den Burmesiska regimens agerande - men jag hade fel. När budet sedan följde att straffet omvandlats till 18 månader i husarrest...så förvånades jag inte.

Denna regim som håller Burma i ett järngrepp verkar nu sjunga på sista visan..åtminstone om rapporterna om viss oenighet i militärledningen ändå stämmer. Hon som vann valet 1990 har sedan dess tillbringat den mesta tiden i husarrest...och den skrämda kuppledningen har sökt hindra henne på alla sätt att inta sin roll i det burmesiska samhället. Men, de kommer inte att lyckas. Däremot lyckas de skapa en kvinnlig moralisk ledare av global rang...På samma sätt som apartheidregimen av rädsla höll Mandela fängslad kommer Aung San Suu Kyi en dag att bli fri och då spela en oerhört viktig roll för Burmas utveckling.

Det är gott och väl med EU-protester och krav på agerande mot vapenexport o d via FN:s säkerhetsråd. Men skurkregimer tnederar att hålla ihop...Nu väntar jag därför på ett växande folkligt engagemang och de stora globala konserterna till förmån för Free Aung San Suu Kyi....och att Burma blir kvitt förtryckarregimen!!!!!

Inga kommentarer: