måndag 9 november 2009

Låt Murar falla

Visst har mänskligheten en tendens att bygga murar, för att stänga inne eller för att stänga ute. Av rädsla, för skydd, för förtryck, för att hålla isär...Skälen är många, men vi ser dem byggas och falla genom historien. Kinesiska muren är väl kanske en av de mest kända - och vi sjunger om Jerichos murar och vi firar idag Berlinmurens fall för 20 år sedan.

Visst är det fantastiskt - att det som under så många år var omöjligt, plötsligt blev möjligt. Vilka fantastiska insatser som människor gjorde genom åren för att bädda för detta. Sedan fascineras jag än idag över denne nyhetsuppläsare som tolkade ett papper och skapade bilden av att gränsen öppnades den där kvällen för 20 år sedan.

Själv minns jag rapporteringen via media - på väg hem från Stockholm hörde jag vad som hände via radion. Just då väntade jag min Johanna och tänkte på vilken ny värld som öppnade sig för henne och alla andra. Tårarna rann och jag var helt fångad över det som hände runt muren i Berlin. Den mur som hackades upp, sakta men säkert öppnades. Kan inte låta bli att hoppas få uppleva hur muren mellan Israel och Palestina också ska rivas en dag. Då för att där finns två självständiga, demokratiska, välmående och fredliga grannar.

Inga kommentarer: