torsdag 29 oktober 2009

EU-president - men inte Blair

EU-president ska tillsättas. Men, frågan är vem. För min del är jag övertygad om att det krävs någon som har förmåga att samla EU och inte försöka ta över. Uppdraget är ju att vara ordförande i rådet under några år. Men, en högprofilerad ordförande kan lätt skapa inre spänning genom att ge bilden att styra hela skutan. Det skulle inte fungera med Sarkozy och av samma skäl tror jag inte på Tony Blair. Alltjämt är det Kommisionen som har initiativet och det ska de fortsatt ha. Leta efter någon annan.

För min del vill jag hellre se en starkare Utrikespolitisk talesperson. Här behöver EU kunna bli mer synlig men med både en stark president i rådet och en stark efterträdare till Solana är risken stor att det skapas "övertyck" inom EU. Det är inte vad EU behöver när det nu efter alla turer ser ut som att Lissabonavtalet till slut kan sjösättas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har du för stalltips då?

Och vem blir nästa svenska kommissionär? ;-)

Kerstin Lundgren sa...

Nja, dåligt med stalltips - men gott om idéer. Gäller ju många balansakter, men jag vill inte hissa presidenten i rådet, utan utrikespersonen. Och svensk kommissionär - också många idéer ;D