måndag 16 april 2012

Oslorättegången - en uppgörelse??

Idag skulle jag göra lite jobb på hemmafronten. Ska tala om extremism i Europa i Moskva på lördag. Blev ett intressant perspektiv inför den konferensen när jag idag kom att lyssna på inledningen av Oslorättegången och sedan kopplade upp en konferens från Rinkeby om främlingsfientlighet,respekt och tolerans. Kände att det gav lite kreativt inspel.

Funderar samtidigt över rättegången som en process för att skapa rättivsa under ordnade former. Som det ska vara i en rättstat. Kommer det att fungera för alla berörda i Norge? Berörda direkt och indirekt. Om 10 veckor vet vi kanske svaret. Just nu känns allt väldigt känsligt, för att säkra starten. Mycket står på spel. Rättvisa måste skipas.

Jag funderar samtidigt på om det som kommer också blir en uppgörelse med högerextremismen både där, här och annorstädes. Det blir ju faktiskt en process med Breiviks tankegods som ju har så många länkar till andra rörelser som predikar extremism, rädslor för andra och hat mot oliktänkande. Röster som hörts från andra tidigare genom historien och som hörs från andra idag. Hoppas bara att han inte lockar andra extremister, vilket andra gjort före honom med liknande predikningar.

Jag har aldrig spelat WarCraft eller dataspel, funderar på om de är svart-vita. Men när jag kikar på hans film på Youtube upplever jag den klassiska motsättningen. Det ger bilden av svart och vitt, de onda mot de goda. Gör sig ofta bra på filmer eller böcker. Science fiction eller propagandafilmer av olika shatteringar. Dessa förenklingar har lurat många genom åren och gör det även idag. Rädslans apostlar som målar andra i grälla färger för att kunna skapa en fiende att skrämma med, som man kan tillskriva både det ena och det andra och samtidigt motivera sina egna handlingar. Kommer rättegången att processa även detta? Återstår att se...

Inga kommentarer: