onsdag 25 augusti 2010

Både Och #val2010 #Centerpartiet

För mig handlar valet denna gång om Både Och. Jag väljer både Alliansen och Centerpartiet. Jag väljer både Människa och Miljö. Jag väljer både Sverige och världen. Jag väljer både välfärd och valfrihet. Jag väljer både jobb och företagande. I min kampanj väljer jag både miljöbil och cykel, både högklackat och joggingskor.Jag kommer att blogga om min syn på detta kommande veckor och tala om det på gator och torg vid min mobila "valbyrå".

Jag är övertygad om att vi människor kan försätta berg och rädda klimatet. Jag är övertygad om att vi med kunskap, utmaningar i form av klimatkrav och morötter löser miljöutmaningarna vi står inför. Både här hemma och i världen. För mig handlar det inte om klimatnationalism, allt här hemma. Snarare handlar det om att göra insatser där varje krona når bäst effekt. Visst behövs både piskor och morötter. Piskorna för mig handlar om utmaningar, vissa skatter och tydliga krav - inte om att straffa människor. Morötterna handlar om sänkta skatter, att göra det möjligt för alla att faktiskt handla klimatsmart om man anstränger sig lite. Jag är övertygad om att vi alltid når bästa utfall om vi människor känner att vi har ett val, att vi inte jagas. Om vi är jagade eller känner oss trängda tenderar vi att slå tillbaka och i protest göra tvärtom. Barnsligt, dumt - men mänskligt.

Därför vill jag både höja skatter på det som skadar miljön - som koldioxidskatt och sänka skatt på arbete som vi vill ha mer av. Klassisk skatteväxling således.

När jag tänker på Alliansen så finns det ju skillnader i synen på detta. Men här har Centerpartiet ett självklart ansvar att gå före - så som vi gjort när det gäller fossilfria fordon med miljöbilspremie, fordonsskatt och nu supermiljöbilspremie. Vi vill inte jaga människor eller bilar - bara utsläppen. Så ska vi gå vidare. Om vi höjer miljöskatter ska vi sänka skatt på inkomster. Då får alla chansen att handla klimatsmart.

När jag tänker alternativet till vänster ser jag vissa intressanta förslag. Men, mitt dominerande intryck är att vänstern och socialdemokraterna använder miljöpartiets miljöskatter till att höja sina bidrag. Följden för människor blir enbart skattehöjningar och det såg vi i gårdagens ekonomidebatt också. Deras vårbudget var övertydlig på detta. En röst på Miljölpartiet är i själva verket en röst på Ohly och resultatet blir en grönt kamoflagemålad skattechock.

Inga kommentarer: