torsdag 28 augusti 2008

Seul....

Så har jag lämnat Japan och ett varmt och fuktigt Hiroshima för att landa på "officiellt" besök i Seul. spännande att byta storstad - här bor ca 10 miljone. När jag jämför med storstaden Tokyo så känns det som om detta är en mer levande stad. En spännande kärna och skyline kan jag tycka. Landet är oerhört intressant och vi har i våra kontakter idag fått en väldigt bra introduktion till flera av de frågor som vi vill söka djupseende. Tufft program på fredagen men ser fram mot det med nyfikenhet.
Samtidigt kan jag inte låta bli att kasta ett nyfiket öga på CNN och deras rapportering från det som händer i Denver. Visst känns det som att det Demokratiska partiet just nu har fått den sving de önskat - for Change. Det som hände idag och Hillary Clintons agerande har bäddat för den enighet som partiet så länge hoppats på. Skulle gärna varit där, men får nöja mig med att som de flesta andra följa via media på avstånd. Fantastiskt att kunna göra det - när jag vill själv.
Det kommer att bli ett tufft val...
Ser nu att Ryssland inte får direkt stöd för sin hållning i Georgien-agerandet av de närmast sörjande - d v s de som Ryssland har det största trycket på. Som sagt, det luktar unket och det är bara att hoppas att vi kan vara samfällda och mer kreativa än i hístorien och än Ryssland i vårt agerande inom EU. Nu gäller upp till bevis. De som blivit nya medlemmar torde avkräva de gamla svar - de vet hur det kan bli om budskap och handling spretar. Vad menar vi i EU med Grannskapspolitik till skillnad från Ryssland.
Om man inte ska fokusera för hårt på Georgien kan man alltid titta på Zimbabwe och våndas. Ska vi även här få se demokratin trampas under en åldrad ledares stövlar? När ska det taq slut och när ska Sydafrikas ledare nå ett VERKLIGT resultat?

Inga kommentarer: