lördag 4 februari 2012

UNSC - visa var ni står i Syrien

Om 4 timmar samlas säkerhetsrådet. I natt kl 02.27 fick jag ett TT-flash om 217 döda i en ny massaker i Homs. Igår sa Lavrov att han inte ansåg att ngt beslut skulle tas idag. Han gillar inte de resolutionsförslag som finns framme. Men nu måste medlemmarna i säkerhetsrådet skrida till handling. Driv fram ett beslut, nog måste det gå att få en majoritet idag. Om det blir veto från Ryssland, må det bli det. Säkerhetsrådet har blockerats förut. Om det händer igen, då finns ändå ett starkt mandat att handla. Kosovo är ett tydligt exempel. Det handlar om att en medlem blockerar av eget intresse - inte av intresse för FN:s uppdrag.

Jag ser att från Ryssland kommer nu rapporter om stora demonstrationer för ett fritt och rättvist presidentval om en månad, men också mot Putin. Siffrorna varierar men som mest ser jag 90.000 människor och det gäller i flera städer. Jag kan tänka mig att Putin m fl funderar en del nu på om det blir en rysk vår också? Han talar nu om liberalisering ;-/ av ekonomin. Men inte av politiken. Där stoppas alternativa utmanare. Där stryps friheten och beordras personer att delta i stöddemonstrationer för Putin.

Inga kommentarer: