måndag 31 maj 2010

Israels regering måste ta ansvar

Så har det då hänt igen. Ett uppenbart brott mot folkrätten från den israeliska militären. De har bekräftat att de agerat på internationellt vatten. Det är det första brottet - havet är fritt. För det andra har de tvingat båtarna från internationellt vatten till israelisk hamn och frihetsberövat människor på internationellt vatten. Hade fartygen befunnit sig på Ockuperat territorialvatten så hade de kunnat kräva att få inspektera fartygen.

Nu boardade man, hamnade i en eldstrid så att 16 eller 19 personer dödades och många skadades. Proffessionella soldater som möter civila måste kunna möta provokationer utan dödande vapen inblandade. Civila måste alltid skyddas.

Nu vet ingen exakt vilken order som givits, vad som hände på fartyget och det måste klarläggas av en oberoende utredning. Den israeliska regeringen måste ta ansvar för det som hänt. Det är inte acceptabelt att regeringen handlar som om de alltid befinner sig i krig. Om jag vore israel skulle jag känna mig hotad av en regering som agerar så att man bränner broar mot omvärlden, förvärrar det säkerhetspolitiska läget istället för att bygga säkerhet för sitt folk.

Jag lider med alla fredsfrämjare i både Israel och Palestina, jag lider med de drabbade och deras familjer och jag hoppas på en annan politik i Israel. Det behövs mod dessa dagar för att inte falla i alla fällor som alla provokatörer gillrar för fredsprocessen. Men, det krävs att blockaden mot Gaza hävs, att bosättningarna stoppas och att Israel visar att man är beredd att förhandla om allt - även Jerusalem som huvudstad för två självständiga stater. Det krävs att palestinierna når samsyn och håller val för att få en fungerande ledning.

Sedan kan jag inte låta bli att beklaga de enkla lösningar som skanderas till vänster. Ta hem ambassadören, ta hem militärattachén och bojkotta Israel. Det leder till applåder och jubel bland hat- och plakatbärare, men sedan då? För min del vill jag skörda fred, bejaka lösningar och inte låsningar. Övertygad om att högre murar inte är vägen framåt - men många vill bygga sådana både mentala och reala.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är tråkigt att du blev utbuad idag på Sergels torg. Tyvärr så är högerpolitiken i Sverige inte associerad till en lösning för palestinier eftersom "ni" lyssnar för mycket på Israels regering. Radikala lösningar som bojkott mot Israel ser ni inte som lösning. Det funkade med att få bort apartheidsystemet i Syd-afrika. Varför inte tillämpa det med israel med? Vilka är terrorister? Demokratiskt valda Hamas eller Israels regering? Är terroristen den som förtrycker eller de som blir förtryckta?

Unknown sa...

är du sionist ?

varför bryr du mycket om israelska okupationsmakten ?