onsdag 13 augusti 2008

Vad kan kallas fredsstyrka?

Nu har såväl Georgiens president som Rysslands d:o skrivit under fredsavtalet. Verkar var en hel del oklarheteer kring vad det står för.När jag läser signaler om att Medvedev sagt att om det finns fickor som gör motstånd så ska de likvideras funderar jag på vilka fredsstyrkor vi ser agera. Har de uppdraget att vara fredsframtvingande, ett kapitel 7-uppdrag? Hur har de agerat mot separatisternas våldsanvändning? Blir de ryska truppernas agerande ny standard för fredsbevarnade trupp - i vart fall i den östra delen av Europa? Agerandet verkar spegla den gamla bilden av att den finns en rysk hemissfär där ingen annan gör sig besvär. Ska detta agerande godtas som fredsstyrka - vilken världsmakt kommer då att lägga detta som nytt golv för sitt agerande i någon annan konflikt. Krävs en diskussion kring vad som kan ges epitet fredsstyrka....Fördöm det ryska agerandet säger jag - tveklöst.

Idag fick jag via ryska ambassaden en uppmaning från federationsrådets rådskammare i Duman. När jag läser den häpnar jag. Där skriver de att Georgien, med aktiv support från utsidan, genomfört en akt av folkmord, massiva övergrepp på mänskliga fri- och rättigheter, barbariskt förstört städer och samhällen. Mot denna bakgrund tar ryska federationen till legitima åtgärder för att hantera konflikten. Det är uppenbart säger de att de grövsta brotten mot mänskligheten har begåtts av Georgien och de vill ha stöd för en särskild tribunal! De uppmanar parlament och människor i världen att fördöma Georgien...!!!!! Så kan det låta, när den ryska björnen tar till orda utan tillstymmelse till att se sig själv i spegeln. Men visst - alltid lurar det någon och skrämmer andra. I vart fall kan denna retorik användas som tillhygge i andra "lämpliga" sammanhang.

För min del känner jag än mer hur rätt vi gjorde när vi från ALDE och svenska delegationen i Europarådet agerade för att söka hindra en rysk president i europarådets parlamentariska församling. Nu måste vi alla i den miljön ta oss en rejäl funderare på hur detta agerande ska kunna mötas. Det drar ihop sig till en rejäl parlamentarikerdiskussion i församlingen. Misstänker att många söker stoppa detta...men här krävs eftertanke före likväl som tydligt och klart agerande.

För övrigt hörde jag att FRA faktiskt snabbt lyckats fokusera och ge underlag kring det som hände. Alltid något! Var på givande FRA-diskussion idag....

Inga kommentarer: